LANTOS ERZSÉBET performer
Stilét Tamás
SIVA
STABAT *** FURIOSA
(Egy kívülálló portréja)
Rettenetes titok birtokába
jutottam: LANTOS ERZSÉBET performernek egy melle van és afáziás. A Bivaly évében és az Oroszlán
jegyében született - aszcendense a Skorpió/Nyilas, eleme a Tűz. Titokban
kora gyermekkorától gyakorolja a gondolkodás és beszéd elfelejtésének
művészetét - nyugtalan szelleme más, katartikus kifejezőrendszerek felé
tör. "Szeretnék nem tudni gondolkozni. Szeretnék nem gondolatokat okozni
testemnek. Szeretném ibolya lenni - ha meg nem sértődnek a hasonlaton -; agy érzelmek és szexualitás nélkül. Szeretném magamat magamnak nézni. Nem szükség, parancs, kéj,
logika szerint mindenfajta dolgokat tenni, tenni nem. Szeretném szelet.
Szeretném más füvet.
Szeretném fülemüle nem fenyeget engem." - mondta egyik delejes álmában.
Illumináns belső fejlődését illukratív pályaképpel kendőzi: jelesen
érettségizik, felsőfokú tanulmányokat folytat a budapesti Bárczi Gusztăv
Gyógypedagógiai Főiskola oligofrén pedagógia és logopédia szakán: diplomamunkájában
kidolgozza a fogyatékos gyermekek metakommunikációs jelekkel való oktatásának
első elméletét. Időközben kiskorú bűnözők, mozgássérültek és szellemileg
retardáltak nevelőintézeteiben tanít.
Belemerül a magyar néptánc szépségeibe, a shotokan karate-do rideg mélységébe.
Júnói termetet épít, kristály zöld szemeket, kékacél seikent. A jobb
orcáján, az ajka felett, mély forradás. Orwell évében váratlanul délvidékre,
Szabadka városába költözik: életét Triceps-hez, a másként-gondolkodóhoz
köti. S a nyárutó egyik verőfényes délutánján - az amazonok rítusának
kilenc ősi mozdulatával - lemetszi a bal keblét. Könnyezve, kacagva,
vérezve kifut a búzatenger pipacsai közé: 23 éves, útban a Háromarcú
felé...
Az elkövetkező időben erőteljes mimikrit kényszerít magára: példás feleség,
háziasszony, "cuncimókus", dolgozó nő: mint tiszteletdíjas tanár, beszédtechnikai
tanfolyamokat tart a Szabadkai Népszínház és az Újvidéki
Színház színészeinek, az Újvidéki RTV bemondóinak, a szabadkai Pedagógiai
Akadémia hallgatóinak.
Végtelen fónikus gyakorlatokat végez :
hogy ne kelljen beszélnie - énekel, hogy ne kelljen énekelnie - hallgat,
hogy ne kelljen hallgatnia - beszél. "Képtelennek kell lennem önnőn
gondolataim kifejezéséré szóban és írásban, hogy képessé
váljak mások gondolatainak megértésére. Képtelennek kell lennem mások
gondolatainak megértésére szóban és írásban, hogy képessé váljak önnön
gondolataim kifejezésére " - mondta egyik delejes álmában.
Barátságot köt Kelet-Európa Lédájával, Nilatak Kidal androgin sámánnal,
s titkos tanításainak füstjét mélyen a májába zárja. Vándorol: az újvidéki
Új Symposion folyóirat multimediális élőújságjaival és a zágrábi (szabadkai
Kugla) Pyramis Nigra társulat rémdrámájával fellép Jugoszlávia húsz
kulturális központjában. Ettől kezdve valódinak vélt arca elmosódik,
ismerettelen személyisége kivirágzik a pillanat művészetében.
A GÉPEZETEK ÉS FENEVADAK tragédia dell'arte őrjöngő, kíméletlen és értelmetlen
küzdelmeiben fehér leples, aranyfürtű őrangyalként jelenik még, nemes
vonásait acélrostély védi.
Élő tüzét hoz, szekercével széthasított gerincet gyógyít. Mikor Gépszörnyeteg
megskalpolja, sikoltva kifordul rózsaszínű bőréből, és női démonná vedlik
át. Fekete, pikkelyes vértezet, sípoló lélegzőmaszk, tar koponya, tenyérnyi
széles, borotvaéles bárd - cselekedeteit a bushido, a szamurájok kódexe
irányítja.
Az erkölcs alapja a bátorság!
S a Végső Vereségkor: a Végső Viktória: a hasfalat szelíden felhasító
aikuchi - "Ráeszméltem, hogy a Harcos Útja a halál. Ha választanod kell
halál és élét között, habozás nélkül válasszad a halált." - álmodta
egyik delejes valóságában. A performance elfeledett, barbár szertartás
tőredéke. Tőzeglápból előbukkanó gyönyörűséges, félelmes archaikus torzó.
A Világegyetem Harmóniáját hirdető hiéro/glifa kőmorzsaléka, mely előtt
értetlenül és sértődötten állunk: "más korok - talán - dicsőségükben
dicsőítik.. " Szépmívű, veretes kehelyben lobogó tüzet hoz a papnő -
százéves háborúra, apokaliptikus borúra gyülekező, tengernyi sereg lélekpásztora
- : fenyegető és fönséges, akár a prédára induló gepárd. Sugárvédő kámzsa,
orcára boruló csuklya és gázálarc kamuflálja személyét. Lehet emberi
lény. Lehet emberállatrém. Néma; mozdulatai takarékosak: imához térdel,
elősiklanak mezítelen, hófehér, szűzies karjai.
Lobog az áldozati láng.
Dobog az áldozati vér. Hangtalanul fohászkodik mértéktelen szomjú molochjához:
Monolitikus hit szerteröppenő mozaikja. Körülötte hangorkán bömböl,
örök-vesztes sereg kórusa: ".. de nekem - csak - saját hullámat hagyja
ez a kor". Csak a kialudt, petróleumos bűzt árasztó kellék füstölög
tovább. A performer az alternatív európai akciókőltészet élvonalába
lép. "Ráeszméltem, hogy a Művész Útja az élet. Ha választanod kell élet
és halál között, habozás nélkül válaszzad az életet " - vallotta egyik
delejes valóságában.
1986 telén létrejőn az Aphasia Teátrum, Szabadka város első off-off színtársulata, melynek
névadója és alapítója. Az Aphasia Teátrum a multimédiális neomágia gyakorlatát
műveli, alakjai egyszerre reálisak és mitikusak ("hajdani maskarák tánca
a gödör körül"): megidézik a történelem mélyrétegeit, ősi szertartásokat
és misztériumokat élesztenek fel, új jelentésekkel ruháznak fel régi
jelekét: a poézis mint varázslás, a színjáték mint mágia jelenik még
az elektronikus mantrává alakított komputer-költészet, a fonikus deformátorokkal
és effektusokkal kezelt emberi ének-beszéd, az egzotikus hangszereken
előadott barbár/minimalista zene, a kabukit idéző rituális perfornmance
forgatagában és szédületében.
Az ATARAXIA a bűnös, szenvedélyes
testvérszerelemben élő Kao és Déva megtisztulásának rituális drámája.
Az emberi közösségből kitaszítva, megalázottan és dacosan érkeznek Siva,
az életet elpusztító és megújító istenség szentélyébe, hogy születendő
gyermekük egészségéért könyörögjenek. A szentély időtlenségében, a Háromarcú
kegyetlen próbatétele közepette elég múltjuk-jelenük, s ők az ember
létet gúzsba kötő két fő előítélet: a halálfélelem és az istenektől
- a mindenkori hatalomtól - való félelem legyőzése után az ataraxia,
a lélek rendíthetetlenségének birtokába jutva lépnek ki a gomolygó jövőbe.
Siva inkarnációja: L E.
Hamvasréz bőr. Szénfekete arcban csillogó arany szemek: "Bushi!
Az élet nem két kiló emberi hús. Fekete húsod szentélyem tüzében nem
hamvad el!" Gyémánt vulva. Ezüst arcban villogó tükrös szemek: "Bushi!
Az Élet nem kétezer kiló emberi hús. Asszonyod türkiz szeme szentélyem
éke lehetne!" Rengő, bronz csecs. Arany arcban tűnődő zöld szemek: "Bushi!
Az élét nem két millió kiló emberi hús. Gyermeked aranyló csontjait
két türkizért megválthatod! " Sikoly, mosoly. Átok, ima. Küzdelem, békesség.
Tűz, hús. Stabat mater Dolorosa, Torony- magas dolmenen táncol, vakon.
Stabat Siva Furiosa. "Istennek kell lenni mindenestül! " - kiáltotta
egyik delejes valóságában.
27 éves. "A valóságban kell élni mindenestül! " - vallotta egyik delejes kiáltványában. Súlyos
gondok köszöntenek a házaspárra: munkanélküliség, közöny, kölcsönök.
Fizetetlen lakbér, kiegyenlítetlen villany-, víz-, telefon-, szemétszámlák,
mindenkinek tartozni, kérek - köszönök. Köröttük krízis van, infláció
van, devalváció van. Van és Nincs. Lét és Idő. Most majd én simogatlak
tégedet. Triceps munkás a Nitrogénműben, jobb karját kiégeti a forró
lúg. Aphasia háziasszony a fűtetlen albérletben, bal karját kiégeti
a fröcskölő olaj. MOST MAJD ÉN SIMOGATLAK TÉGEDET: súlyos, emberformájú
bábot vonszol be a hátán a porondra a Fiú/Lány: halálos ellensége és
lényének éhsége is ez a test. A gyermekkor egy kitörölhetetlen emléke
és egy skizoid felnőtt-korban vergődő értelmiségi tudatárama tárul fel
előttünk: simogatás vagy verés, ölelkezés vagy ölés nem változtathatja,
nem válthatja meg fatális létezését. A Tolnai-novella fonikus történésre
és akinetikus élőképekre való lebontása sejtelmesen erotikus és kegyetlen
aurát ad a performance-nak. A zsengét és érettet, férfiút és asszonyt
corpus-ába olvasztó kortalan, androgin Humanoid harca az infantilis
és romlott, kíméletlen és ledér, élettelen és nemtelen alteregójával,
a Nihillel - miközben egy szőrszálon függ feje fölött a hangtalanul
kacagó dúskálódó, a kegyenc Lét álombunkója - Jákob és az Angyal küzdelmére
alliterál.
Már nem a Földön s még
nem a Mennyben - már nem a Mennyben s még nem a Földön "Egyedül" - mondta.
"Megverve" - mondta. "Nagyon " - mondta. Kétezer csattogó ütés és Aznavour
végtelenül ismétlődő sanzonja: Ő, gyönyörű bestia, a bestia gyönyöre... Titokzatos rettenet birtokába jutottam: valakinek egy melle van és afáziás, Kontakt címe: Lantos Erzsébet, Európa.
"A performance-ot a nagy Életemnek tekintem... Nélküle halott szobor
vagyok, halott film és halott hangszer." - mondta egyik delejes álmában.