Beszélni tanítják a diákokat


  • Beszélni tanítják a diákokat

    A nyilvános beszéd is szerepel a tantárgyak között a következő tanévtől a nulladik évfolyamot indító középiskolákban. Az oktatási tárca a tanterv kidolgozása előtt felméri, milyen szinten áll a mai fiatalok kommunikációs készsége.

    “A fiatalok kommunikációs képességével, ha egymás közt vannak, nincs semmi gond. Akkor van baj, ha nagyobb hallgatóság előtt kell megszólalni. Szerintem ezért jó kezdeményezés tantárgyként bevezetni a nyilvános beszédet - mondja Rusz Gábor joghallgató. - A gimnáziumban történelemből és magyarból jellemző a szóbeli számonkérés. Ez azért nem javít feltétlenül a diákok kifejezőkészségén, mert sokan csak bemagolják az anyagot” - teszi hozzá.

    A következő tanévtől a középiskoláknak lehetőségük lesz előkészítő évfolyamokat indítani. Ezek tantervében kiemelt szerepet kap az idegen nyelvi és informatikai képzés mellett a képességfejlesztés is. Utóbbi tematikájában szerepel a nyilvános beszéd oktatása, amelynek tantervére már pályázatot írt ki az Oktatási Minisztérium. A részletes tananyag jövő év februárjára mindenki számára elérhető lesz.
    Öveges Enikő, az Oktatási Minisztérium koordinátora a Magyar Hírlapnak elmondta: a tantárgy egyik célja, hogy a fiatalokat versenyképessé tegye a munkaerőpiacon. Ehhez az idegennyelv-tudáson és az informatikai ismereteken túl az is hozzásegítheti őket, ha képesek gondolataikat megfelelően kifejezni, érvelésüket alátámasztani, a nyilvánosság előtt beszélni. Egy vizsgálatból a tárca majd képet kap az iskolások kommunikációs készségének jelenlegi állapotáról is.

    Az alapozó évfolyamosoknak hetente egy nyilvánosbeszéd-órájuk lesz. Öveges Enikő megemlítette, hogy ezeket az órákat bármelyik középiskolai tanár megtarthatja - eredeti szakjától függetlenül -, ha részt vesz a tárggyal kapcsolatos továbbképzésen. Már most is több intézményben oktatják a szakmai kommunikációt, a nyilvános beszéd ennek a része.

    A kommunikáció az egészségügyi szakképző iskolákban már nyolc éve kötelező tantárgy. Szántó Mária egészségügyi szaktanár lapunknak elmondta: a hozzájuk érettségi után érkező diákok kommunikációs képessége változó. A diákok némelyike, aki kevésbé nyitott, még ha a kifejezőképessége jó is, gyakorta nem meri vállalni véleményét. Ennek javítása az önbizalom növelésével lehetséges, ami csak gyakorlással fejleszthető. A kommunikációs és önismereti gyakorlatoknak a bizalomra kell épülniük. Ezért - megállapodás alapján - az órán elhangzott legkisebb horderejű vélemények sem kerülhetnek ki a csoportból.


    forrás: Nagy Z. Róbert(Magyar Hírlap)



Lantos Erzsébet


HangÁr Hangművészeti és Beszédoktató Műhely logo
home more info

   

beszédtanár logó Google+ facebook logóretorika.hu kapcsolatfelvétel skypeeTwitter artList
© Lantos Erzsébet
HangÁr Hangművészeti és Beszédoktató Műhely
Mert a beszéd munkaeszköz!